از جمله کارهاى تعقیباتى،درود و صلوات فرستادن بر نیکان وزبدههاى کمال بشرى،و لعن و نفرین بر مظاهر شرک و پلیدى وسردمداران کفر و ستم است.
در آنچه به عنوان دعاهاى تعقیب آمده،هم به موارد متعددى از«صلوات»بر مىخوریم،همه به مواردى از لعن و این،گوشهاى از تولىو تبرى در یک مکتب زنده و جهتدار است.
صلواتها که نقل شده به جاى خود.حتى در نمونههاى فراوانى،خود«اللهم صل على محمد و آل محمد»،به عنوان یکى از تعقیباتنمازها بیان شده است.
اما در مورد لعن:امام باقر(ع)مىفرماید:
«اذا انحرفت عن صلاة مکتوبة فلا تنحرف الا بانصراف لعن بنىامیة» (8) هر گاه نماز واجب را تمام کردى،جز با لعن بنى امیه،از جاى خودحرکت نکن.
چرا که آن دودمان ننگین و تبهکار،نمونه طاغوتها و از بارزترینچهرههاى مخالفتبا خط رهبران معصوم و آل پیامبر بودند و مستحقهر گونه نفرت و نفرین!
امام صادق(ع)در پى هر نماز،به چهار مرد و چهار زن(که ازدشمنان سر سخت مقام مامتبودند)لعن و نفرین مىکرد. (9) چه زیباست اسلامى که در کنار برنامههاى عبادى و الهى خویش،بیزارى از ستمگران و مفسدان و طاغوتها را هم جزء برنامههاى خود،ساخته و نماز و عبادات و حج آن،همراه با برائت و اعلام تنفر از کفار ومشرکان و منافقان است. (10 پس تعقیبات نماز،برخوردار از نوعى فریاد لعنتبر دشمنان خدا ومخالفان خط رهبرى الهى است.