سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فروشگاه اینترنتی روم-دکور
اطمینان به هرکس، پیش از آزمودنش [نشانه]درماندگی است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :19
کل بازدید :488562
تعداد کل یاداشته ها : 48
103/2/7
1:46 ص
موسیقی

روش رسول خدا(ص)و پیشوایان معصوم در باره نماز جمعه،بیانگراهمیت آن و ضرورت اهتمام به این فریضه است.

در روایت است که على(ع)فرمود:روز پنجشنبه،دوا(هاى ضعیف‏کننده)نخورید،پرسیدند:چرا؟ فرمود:براى آنکه شما را از حضور درنماز جمعه باز ندارد. (7) امام صادق(ع)مى‏فرماید:

«و کان اصحاب النبى یتجهزون للجمعة یوم الخمیس،لضیق الوقت‏» (8) یاران پیامبر،از روز پنجشنبه براى جمعه آماده مى‏شدند،چرا که‏جمعه(بخاطر کارهایى که دارد)وقت تنگ است.

امیرالمؤمنین(ع)زندانیان و متهمان پرونده‏هاى بدهکارى،تهمت‏و...را براى نماز جمعه بیرون مى‏آورد،تا در نماز جمعه حضور داشته‏باشند،و اولیاء آنان ضمانت مى‏کردند که برگردند. فاسقان زندانى را هم‏براى شرکت در نماز جمعه،بیرون مى‏فرستاد،با کنترل و مراقبت. (9) على(ع)به عنوان بزرگداشت نماز جمعه و تعظیم این شعائر،پا برهنه‏براى نماز جمعه حاضر مى‏شد و کفشها را در دست چپ مى‏گرفت ومى‏فرمود:این نماز،جایگاه خاص الهى است،و این کار را از روى‏تواضع در برابر خداوند انجام مى‏داد. (10 با این حساب،اهمیت این فریضه آشکار مى‏شود و مسلمان متعهدنباید از حضور در این صحنه سیاسى عبادى غفلت ورزد.

امام امت فرموده است:

«نماز جمعه،که نمایشى از قدرت سیاسى و اجتماعى اسلام است،باید هر چه با شکوهتر و پرمحتواتر اقامه شود...ملت عظیم و عزیز،باشرکت‏خود،باید این سنگر اسلامى را هر چه عظیمتر و بلندپایه‏تر،حفظنماید،تا به برکت آن،توطئه‏هاى خائنان و دسیسه‏هاى مفسدان خنثى‏شود. (11)

پی نوشت ها:

7- وسائل،ج 5 ص 47.

8- وسائل،ج 5 ص 28.

9- مستدرک الوسائل،ج 6 ص 27.

10- بحار الانوار،ج 86 ص 255.

11- صحیفه نور،سخنان مورخه 21/6/58-


87/3/25::: 12:39 ع
نظر()
  
  • کد نمایش افراد آنلاین